În 1959-1960, J.F. Kennedy folosea prin discursurile sale de campanie o povestioară despre cuvântul din limba chineză pentru „criză”, despre care spunea că este compus din „pericol” și „oportunitate”. Oamenilor de marketing din Statele Unite și speakerilor motivaționali le-a plăcut foarte mult această descoperire și au preluat-o și integrat-o în discursurile lor din ultimii 50 – 60 de ani, ba chiar și pentru materialele pe care le publică în aceste săptămâni în legătură cu impactul economic al pandemiei.

În realitate, expresia „wēijī”, căci despre ea este vorba, nu se traduce ca pericol + oportunitate, ci mai degrabă ca „pericol în răscruce”. Doar că povestioara din jurul expresiei era atât de interesantă că lumea a tot folosit-o pe post de încurajare în Vest de câte ori apărea câte o situație mai dificilă. Expresia Wei-Ji ca pericol + oportunitate a ajuns în prezent să fie folosită până și de o parte a vorbitorilor nativi de chineză.

Wei-Ji – Oportunitatea din mijlocul pericolului

Deși restricțiile de circulație au fost ridicate în mare parte și majoritatea business-urilor își pot relua activitatea și în România, nimic nu va mai fi la fel. Sute de mii de oameni și-au pierdut deja locurile de muncă, companiile mici și mari suspendă și reziliază contractele pe care le aveau cu freelanceri sau alte companii, cheltuielile sunt tăiate pe cât de mult posibil. Trăim o anxietate generalizată. Acesta este contextul în care brandurile trebuie să decidă ce fel de rol vor să joace.

În vreme ce multe branduri se uită de pe margine, altele au decis să profite de această perioadă și au și de ce să o facă:

1. costurile pentru reclamele online au scăzut dramatic – pentru că acestea sunt setate în funcție de sumele licitate de cei care cumpără spațiu media, iar odată ce numărul celor care rulează campanii a scăzut, prețurile au scăzut și ele;

2. comportamentele de consum s-au schimbat – companiile mai mici și mai agile își pot adapta modelul de business pentru a satisface noile nevoi ale consumatorilor;

3. accesul în comunități online efervescente e mai facil – pe perioada crizei generate de răspândirea virusului SARS-Cov-2, numeroase comunități online s-au format spontan, fie pentru a organiza proiectele menite să-i ajute pe lucrătorii din linia întâi, fie pentru a-i ajuta să cei izolați să obțină informații și servicii de care aveau nevoie – asocierea cu aceste comunități este mai facilă în această perioadă și are ca efect generarea unui sentiment pozitiv vizavi de brand;

4. unele companii pur și simplu nu pot naviga prin incertitudine – ceea ce înseamnă că există branduri ai căror competitori sunt blocați, ceea ce le dă undă verde să încerce să atragă consumatorii care până de curând erau bombadați cu oferte și mesaje din partea competitorilor;

5. totul se întâmplă mai repede în criză – dacă există un proiect care se dorea accelerat, e foarte posibil ca criză să-l fi grăbit, și nu trebuie să te uiți prea departe pentru a vedea companii care într-o singură lună au digitalizat o parte mai mare din business-ul lor decât au reușit în ultimii 5 ani. Digitalizarea va ajuta companiile să se adaptaze mai repede noii realități și să răspundă cu mai multă ușurință nevoilor consumatorilor.

Modelul DAMO de răspuns la criză

Un mod de gândire propus de Jack Ma, fondatorul Alibaba, care poate fi folosit pentru a răspunde provocărilor generate de actuală criză este DAMO, adică Discovery –Adventure – Momentum – Outlook. Iată la ce se referă:

Discovery = se referă la capacitatea companiilor de a descoperi noi oportunități în plină criză – cum poate lansa compania noi servicii sau produse folosindu-se de resursele pe care le are deja;

Adventure = se referă la capacitatea business-urilor de a se aventura pe rute neexplorate până acum – cum poate comunica și prezenta oferta sa într-un mod mai creativ, mai ieftin, mai memorabil;

Momentum = se referă la nevoia de a nu tărăgăna lansarea de noi produse sau servicii ori a unor campanii – momentul de confuzie al competitorilor nu va dura pe termen foarte lung

Outlook = se referă la actualizarea constantă a privirii de ansamblu a ceea ce se întâmplă în piață și în societate – într-o criză, lucrurile se schimbă des, așa că e nevoie să te poți adapta constant.

Actuala criză poate reprezenta un moment important pentru creștere, dacă este abordată cu un mindset-ul potrivit și alături de parteneri de încredere. Viitorul poate fi al brandurilor curajoase și implicate.

Fii pe lista Frameworks,
newsletterul Get Started

Înscrie-te pe lista celor care primesc acces gratuit la resursele care simplifică munca profesioniștilor din marketing!

    * Află mai multe despre ce Privacy Policy are acest website.