Au birourile în Williamsburg, New York, cartierul care are cea mai mare concentrație de hipsteri pe metru pătrat. Au în jur de 10 angajați și o sală de ședințe cu un singur scaun. Se numesc MSCHF, adică mischief, și sunt unul dintre cele mai interesante startupuri din ultimii ani, deși nu oferă un serviciu sau un produs de care lumea are… nevoie.
Vezi tu, MSCHF creează produse (fizice sau doar digitale) pe care Internetul să le iubească – adică despre care să vuiască rețelele sociale, despre care să se scrie peste tot și despre care să se vorbească la știri și în talk show-uri.
Modelul de business al MSCHF
În primul rând, trebuie să știi că startupul nu alocă bugete pentru publicitate sau marketing și nici pentru studii de piața sau focus group-uri pentru produsele lansate. Asta nu înseamnă că oamenii nu știu ce fac, ba din contră. Se folosesc de traficul generat de un produs pentru a genera baze de date de oameni ce-ar putea fi interesați de următorul lor produs. Când investesc bani în campanii de influencer marketing, o fac doar pentru a atrage și mai mulți oameni în baza lor de date și pentru a crește notorietatea brandului. Cei interesați de ceea ce are MSCHF de oferit se pot înscrie pe site-ul companiei sau în aplicația lor ori pe site-urile produselor lansate pentru a afla imediat ce un nou produs este lansat.
Și-au propus să atragă fani pentru brandul MSCHF, nu pentru produsele lor, pentru a putea crea orice și-ar dori, iar produsele sunt mereu în ediție limitată. O dată la 2 săptămâni, MSCHF lansează un produs nou. Poate fi un produs fizic cu dublu rol – care îndeplinește un anumit rol și care reprezintă și un comentariu la adresa a ceva ce se întâmplă pe internet sau în societate – sau un produs digital.
Nu suntem aici să facem lumea un loc mai bun. Suntem aici să facem mișto de cât de prost merge totul. Gabe Whaley, CEO MSCHF
Produse MSCHF
Produsele MSCHF sunt neconvenționale, la mișto, inspirate de ceea ce se întâmplă în lume și pe internet. Deseori duc la extrem trendurile online de care se amuză mai toată lumea. Ca să-ți faci o idee mai clară despre ce vorbim, iată câteva dintre lucrurile lansate de MSCHF în ultimii ani:
Jesus Shoes – pantofii care te invită să mergi pe apă. Practic, echipa MSCHF a transformat perechi noi de NIKE AIR MAX 97 de $200 în încălțămintea sport despre care să vorbească toată lumea, aducând designului câteva modificări. Cea mai importantă dintre ele fiind transformarea pernelor cu aer în perne cu apă sfințită din râul Iordan. Le-au vândut cu $1.425 și până și Drake și-a comandat o pereche.
Times Newer Roman – fontul care arată ca Times New Roman dar care umple mai repede pagina. Evident că toți elevii și studenții s-au grăbit să-l descarce pentru a putea ajunge la numărul de pagini scrise cerut de profesori în mai puține cuvinte decât de obicei.
Lebede plutitoare decapitate – pentru că și tu te-ai săturat probabil de pozele influencerițelor de pe Instagram tolănite pe câte o lebădă de plastic într-o piscină azurie.
Bathbomb în formă de prăjitor de pâine – pentru când mori după o baie relaxantă. Ideea pare inspirată de mai toate filmele în care un toaster este aruncat într-o cadă plină, doar că în acest caz nu ești electrocutat ci încântat.
Cum poți veni cu ceva care să se răspândească în mod natural pe internet fără a fi nevoie să recurgi la păcălirea unui algoritm al Facebook sau la optimizarea a ceea ce YouTube își dorește să vadă? De aici am pornit. – Gabe Whaley, CEO MSCHF
Fondurile de investiții nu s-au sfiit deloc să cumpere pachete de acțiuni în fiecare rundă în care fondatorul companiei a căutat bani pentru MSCHF. Se pare că investitorii cred că MSCHF poate fi un business profitabil tocmai pentru că nu mizează pe un produs anume, ci pe un sistem de brainstorming care ajunge mereu la produse care se viralizează. Problema startupurilor care se concentrează pe un anumit produs și care au ajuns să primească investiții colosale este că pe măsură ce timpul trece, costurile cu achiziția de noi clienți cresc și ele. MSCHF nu are astfel de costuri.
Ce-i de învățat din ce face MSCHF
Produsele MSCHF nu sunt esențiale, iar cele care chiar rezolvă o problemă, fac asta într-un mod distractiv și fără a se lua prea în serios. Într-un fel, vorbim de produse ce fac parte dintr-o categorie a bunurilor de lux care nu costă enorm dar care sunt relevante din punct de vedere cultural. Sunt bunuri care se nasc, după cum spune Ana Andjelic, la intersecția dintre creativitate, inovație estetică și subversiune. Sunt alese de oameni care n-au nevoie de validare din partea societății și care se folosesc de astfel de produse tocmai pentru a spune acest lucru despre ei.
Chiar dacă produsele MSCHF nu au nimic în comun cu cele pe care le găsești pe rafturile supermarketurilor sau în magazinele online, există câteva lucruri pe care le poți învăța din povestea acestui startup:
1. Generează cât mai multe idei, pentru a avea cum să ajungi să alegi o idee care entuziasmează pe toată lumea. La MSCHF, zilele de vineri sunt dedicat brainstormingului. E o zi relaxată, nu una în care tensiunea tot crește și crește.
2. Nu-ți arăta toate cărțile. MSCHF nu spune tot ce-ar fi de spus despre business-ul lor, oferindu-și astfel oportunitatea de a explora noi rute creative sau noi surse de venit. De exemplu, încălțămintea cu apă sfințită s-a vândut pe site-ul creat de MSCHF cu $1.425, dar ea este revândută acum și cu $4.000 pe eBay. Informația legată de numărul de perechi disponibile influențează prețul.
3. Tacticile de growth hacking se schimbă constant pentru că algoritmii se schimbă constant. Nu poți folosi la nesfârșit aceleași tactici și să te aștepți ca ele să funcționeze în continuare.
Rămâi cu ochii pe MSCHF și inspiră-te din modul în care își creează site-urile și cel în care colectează numere de telefon pentru a avea acces direct la oamenii interesați de produsele lor! Pe măsură ce tot mai mulți oameni vor lăsa în urmă marile rețete sociale, va deveni din ce în ce mai important să poți ajunge la consumatori fără a te folosi de reclame pe aceste platforme.
Fii pe lista Frameworks,
newsletterul Get Started
Înscrie-te pe lista celor care primesc acces gratuit la resursele care simplifică munca profesioniștilor din marketing!
* Află mai multe despre ce Privacy Policy are acest website.