Campaniile cu influenceri sunt mai populare ca niciodată
Să faci influencer marketing înseamnă să lucrezi cu persoane care reușesc să influențeze publicul prin modul lor de a fi, prin felul în care îi inspiră și motivează pe alții, promovând produse și servicii într-un mod care se integrează în comunicarea lor obișnuită, fără să întrerupă sau agaseze publicul.
Influencerii își documentează traiul de zi cu zi și, practic, vând publicului un anumit stil de viață. Le arată celorlalți cum trăiesc, ce valori sunt importante pentru ei, ce au învățat. Acestea pot reprezenta un conținut valoros, astfel că oamenii decid să îi urmărească online. Următorii nu sunt niciodată „întrerupți” de o postare publicată de un influencer – ei vor să vadă acele postări. Nu o să ți se întâmple să intri și tu pe Hotnews dimineața și să-ți apară de nicăieri pe ecran Alina Ceușan în noul ei hoodie alb. O să o vezi astfel doar dacă alegi să o urmărești pe Instagram.
Influencerii le spun oamenilor ce produse se încadrează perfect în stilul lor de viață, iar fanii lor pot decide să cumpere acele produse pentru că își doresc și ei acel stil de viață. De aceea, se poate spune despre influencer marketing că e un soi de soluție de brand awareness pe steroizi. E ca și cum social media marketing-ul și word of mouth-ul au făcut un copil împreună, unul căruia i-a fost moașă endorsement-ul unei vedete. Când se face cu multă băgare de seamă, influencer marketing-ul poate să aibă rezultate foarte bune.
Ce este un influencer?
Influencerii sunt oameni (sau grupuri de oameni) care sunt au o audiență mare online și care au capacitatea de a-i convinge pe oamenii care îi urmăresc să facă ceva anume. Aceștia pot fi bloggeri, jurnaliști și editori care lucrează la reviste de top, antreprenori, actori, artiști, celebrități, fotomodele, vedete TV – de la prezentatori de știri la participanți la concursuri, YouTuberi, sportivi, dar există și oameni care pur și simplu trăiesc vieți interesante și care au strâns o comunitate care le urmărește fiecare mișcare.
În afară de acești oameni, există și paginile și conturile generaliste care domină social media în nișa lor, și care sunt în mare parte entități pe care nu le poți asocia cu un singur individ.
Așadar, influencerii pot fi împărțiți în două: conturi personale și conturi generaliste – aceste două categorii nu țin seama de numărul de urmăritori, ci de tipul de conținut publicat. Dacă ne referim și la numărul de urmăritori, pe lângă influenceri – care au o audiență foarte mare, mai avem și micro-influenceri – care au doar câteva mii sau zeci de mii de urmăritori.
Conturile generaliste și conturile personale sunt diferite și ar trebui, de asemenea, să le tratezi diferit. În primul rând, conturile generaliste sunt mai ușor de integrat într-o campanie și sunt și mai puțin costisitoare. În funcție de specificul produselor și serviciilor pe care vrei să le promovezi, alegerea acestor conturi poate fi și puțin mai riscantă, deoarece nu există și o legătură emoțională între public și persoana sau persoanele care postează pe contul generalist, pentru că oamenii din spatele contului nu-și arată niciodată fața.
Pe de altă parte, conturile personale pot fi mai dificil de integrat în planul tău de influencer marketing, deoarece nu sunt întotdeauna construite în jurul unei anumite nișe sau a unui interes specific. La urma urmei, acestea sunt relatările pe rețelele de socializare ale unor oamenilor adevărați, care au interese și pasiuni multiple și același lucru este valabil și pentru publicul lor.
În ceea ce privește conturile personale, există și o altă problemă de care trebuie să fii conștient – aceștia își asumă riscuri mai mari atunci când își asociază imaginea cu un brand nou. S-ar putea să se îngrijoreze că urmăritorii lor au avut experiențe neplăcute cu produsul sau că producătorul sau magazinul online care vinde produsul nu va putea gestiona fluxul de comenzi cum trebuie și cumpărătorii vor veni să se plângă pe profilul lor.
Vestea bună este că aceste conturi personale cu o audiență foarte mare pot face minuni pentru brand awareness, mai ales dacă produsul sau serviciul chiar se potrivește stilului de viață al influencerului ales.
Acestea fiind spuse, hai să trecem prin 5 lucruri pe care trebuie neapărat să le știi dacă vrei să pornești o campanie de influencer marketing, indiferent de rețeaua socială aleasă:
1. Nu porni o campanie de influencer marketing doar pentru că și competitorii tăi au făcut-o
Aceasta e o greșeală pe care o fac mulți oameni de marketing. Și cum să nu o faci când peste tot pe internet și la toate evenimentele de marketing la care participi auzi atât de des despre influenceri? Și e adevărat că oamenii petrec din ce în ce mai mult timp scrollând pe Instagram și Facebook sau uitându-se ore în șir pe YouTube și Tik Tok. Unii oameni sunt incredibil de talentați în construirea de comunități mari din jurul conținutului lor, iar marile branduri au uitat de majoritatea celebrităților „tradiționale”.
În acest context, este foarte ușor să crezi că tot ce trebuie să faci pentru a genera vânzări pentru produsele tale este să transferi bani dintr-o parte în alta și să încropești un buget pentru influencer marketing, să găsești câțiva dintre acei influenceri cu sute de mii de followers, să le plătești banii ceruți și să aștepți postările lor despre magazinul tău online sau produsele pe care trebuie să le promovezi și gata – vei vedea cum încep vânzările să crească mai ceva ca în povești. Nu este chiar atât de simplu și dacă te gândești că followers = vânzări, poți să ajungi în situația de a irosi foarte mulți bani.
Doar pentru că cineva are 1 milion de urmăritori, nu înseamnă neapărat că este un influencer. Numărul de followers nu este dovada că cineva este un influencer. Un influencer „pe bune” trebuie să poată să-i convingă pe cei care îl urmăresc să facă anumite lucruri – de la a îi dai mai departe mesajele și până la a cumpăra produsele pe care le recomandă.
Nu trebuie să investești 10.000 EUR pentru o postare pe contul unui influencer doar pentru că are mulți urmăritori. Trebuie să-ți faci temele, adică să știi care e rata de engagement pentru acel influencer și pentru alții potriviți categoriei tale, să ceri cotații de la mai multe persoane și să vezi în cel fel sunt dispuse să lucreze alături de tine pentru a genera rezultate de business, și nu doar like-uri.
2. Nu include în campania ta fix aceiași influenceri pe care îi folosește toată lume
Există un anumit număr de postări plătite pe care influencerii le pot publica într-o lună. Dacă sunt prea multe, își pierd urmăritorii. Pentru a păstra un echilibru, influencerii nu pot posta decât 4 postări plătite pe lună, să zicem. În aceste condiții, e evident că prețul cerut pentru o postare va crește. Așa funcționează cererea și oferta. Când există doar 4 postări disponibile și 10 branduri care vor să apară pe gridul unui beauty guru de pe Instagram, doar cele 4 care vor plăti cel mai mult vor ajunge acolo.
Poți obține rezultate bune, sau chiar foarte bune, lucrând cu influenceri care nu sunt la fel de populari printre agențiile de PR de publicitate cum sunt cei etern implicați în campanii. Când influencerii primesc propuneri mai rar, campaniile rulate pe conturile lor vor fi mai puțin costisitoare.
Totodată, gândește-te bine: chiar vrei să promovezi un produs pe contul de Instagram sau pe canalul de YouTube care tocmai a promovat produsul competitorului tău în urmă cu două săptămâni?
3. Pune produsele în mâinile influencerilor din campania ta
Nu dăm nume, că nu se cade, dar gândește-te, de exemplu, cât de ciudat este ca o nouă băutură pe care un influencer ar trebui să o promoveze, să apară pe gridul acestuia pozată în iarbă. Nu în mâna sa, nu pe biroul său, ci în grădina acestuia – poza aceea ar fi putut fi făcută oriunde.
Aceasta este o mare greșeală, dar puțini oameni își dau seama de acest lucru. Gândește-te cât de nefiresc este să recomanzi un produs pe care nu îl ai. Dacă ai avea produsul, l-ai fi arătat în postarea în care îl recomanzi, nu? Ei bine, fix așa se gândesc și oamenii care urmăresc influenceri. Pentru ca ceva să se integreze perfect pe contul unui influencer, ai nevoie ca produsul să facă parte cu adevărat din stilul său de viață.
4. Ferește-te de placement-uri greșite
Ce reprezintă targetarea pe Facebook, cam asta reprezintă placement-urile (destinațiile de plasare) în influencer marketing. Uite cum explicăm acest lucru de obicei: dacă vrei să-i convingi pe oameni să cumpere bilete la un concert al unei trupe mici care va avea loc într-un bar din Iași, nu îți setezi anunțurile să ruleze în news feed-ul oamenilor din Sibiu, nu? Trebuie să ajungi fix la oamenii care locuiesc în Iași, unde va avea loc concertul propriu-zis. Dacă nu cumpără nimeni din Sibiu bilet pentru un concert care are loc la Iași, nu te poți plânge că Facebook Ads nu funcționează. Doar targetarea e greșită.
Același lucru este valabil și pentru influencer marketing. Trebuie să îți dai seama dacă contul unui influencer va reprezenta un placement bun pentru produsul pe care vrei să-l promovezi. Ai nevoie de concordanță. Postarea plătită trebuie să se încadreze perfect în conținutul pe care îl distribuie de obicei influencerul. Aceste reclame funcționează doar dacă nu arată fix ca niște… reclame.
Dacă postările plătite nu au nicio legătură cu stilul și calitatea postărilor pe care le distribuie de obicei influencerul, oamenii nu vor interacționa cu ele, nu vor întreprinde acele acțiuni pe care marketerul și le dorește de la ei.
Studiază măcar puțin ce fel de postări plătite există în lume. Poți începe cu ceva mega simplu – făcând o căutare pe Instagram pentru hashtag-ul #ad. O să vezi multe postări plătite, iar unele dintre ele vor fi îngrozitoare, în timp ce altele vor fi minunate. Observă cum diferă acestea de la un cont generalist la un cont personal, ce formate de conținut utilizează, câte hashtag-uri integrează, cât de lungi sunt caption-urile lor etc.
Influencerii se plâng des că brandurile mari îi obligă să spună lucruri pe care nu le-ar spune în mod normal, într-un limbaj total diferit de cel pe care ei îl folosesc pe conturile lor. Fii mai isteț decât reprezentanții acelor branduri – întreabă-i pe influencerii cu care vrei să colaborezi ce cred ei că ar avea sens, cum ar crea ei postarea, ce ar spune. Este adevărat că plătești pentru postare, dar publicul este al lor și ei îi cunosc pe acei oameni mai bine decât o va face un marketer vreodată.
5. Nu plăti mai mult decât e nevoie pentru influencer marketing
Unii oameni cred că e nevoie de bugete foarte mari pentru lansa o campanie de influencer marketing. În realitate, poți avea rezultate mai mult decât decente și cu 0 lei cheltuiți, folosind sistemul „shout-out for shout-out”, adică o menționare pe contul tău pentru o menționare pe contul altcuiva. Ideea e super simplă – începi să urmărești și să interacționezi cu micro-influenceri și vă menționați reciproc conturile pentru a vă ajuta unii pe alții să vă creșteți audiența. Este nevoie, desigur, de ceva timp pus deoparte fix pentru acest lucru, dar este gratuit.
Influencerii generaliști (un cont care repostează conținut sau publică doar citate, de exemplu) sunt mai accesibili decât conturile personale (vedete, fotomodele, beauty gurus etc.), iar micro-influencerii oferă probabil cel mai bun raport calitate – preț.
Când discuți cu un influencer, indiferent de tipul său, cuvintele magice sunt întotdeauna „îți mulțumesc că mi-ai spus, dar costul este peste bugetul meu”. De acolo, poți propune o postare de test pe un termen mai scurt (4-6-10 ore pentru 20% din sumă) sau aștepți să pornească persoana respectivă o negociere.
Când vrei să lucrezi cu micro-influenceri, s-ar putea să o poți face și fără plătești, chiar dacă nu aveți o relație în care să vă menționați reciproc. Poate reprezinti un brand foarte fain și ești dispus să le trimiți în mod frecvent produse pe care să le păstreze sau produse pe care să le testeze. Depinde, evident, de tipul de cont și de ce anume e important pentru acel influencer – poate produsele tale îi pot ajuta să creeze conținut mai interesant.
Campaniile de influencer marketing fac parte deja de câțiva ani buni din dietele brandurilor mari. Oamenii s-a învățat să folosească tot soiul de metode pentru a bloca pur și simplu publicitatea care îi targetează. Dacă brandul pe care îl reprezinți ajunge la acești oameni recomandat de un influencer, poți reuși să le vorbești despre beneficiile sale într-un moment în care sunt doar ochi și urechi.
Dacă ai întrebări legate de influencer marketing, dă-ne oricând un semn pe email și îți vom răspunde în cel mai scurt timp.
Fii pe lista Frameworks,
newsletterul Get Started
Înscrie-te pe lista celor care primesc acces gratuit la resursele care simplifică munca profesioniștilor din marketing!
* Află mai multe despre ce Privacy Policy are acest website.