Cuvintele pe care le folosim sunt importante nu doar pentru a ne face înțeleși, cât și pentru a ne ghida propriile gânduri vizavi de viitor. În anumite cazuri, aceste cuvinte pot face diferența între o comunitate care se auto-susține și care crește și una care devine inactivă și dispare.
Ce e o comunitate? Dar o audiență? Dar o rețea? Care sunt diferențele dintre ele? Când le ceri oamenilor să-ți dea definiții pentru aceste concepte, începi să înțelegi că există foarte multe nuanțe. Pe lângă definițiile folosite în discuțiile dintre specialiști și clienți, ori cele ale jurnaliștilor din presa tech, și platformele social media pe care le folosim au definiții proprii pentru aceste concepte, definiții ce influențează totul de la costurile pentru reclame până la arhitectura și funcționalitățile unui cont individual.
Comunitate – un concept, multe definiții
În funcție de domeniul în care lucrează, specialiștii definesc comunitatea în moduri diferite. Același lucru se întâmplă cu toate conceptele legate de grupurile de oameni, fie ei stânși laolaltă pe internet sau în viața offline.
David Spinks, autorul cărții „The Business of Belonging”, definește conceptele astfel:
Comunitate = un grup de oameni care împărtășesc un sentiment de apartenență.
Audiență = un grup de oameni care urmăresc sau admiră un artist, o formație sau un interpret.
Rețea = un grup extins de oameni care rămân într-o formă de contact informală.
Ecosistem = un sistem de grupuri ce sunt interconectate și care interacționează între ele.
Erin Mikail Staples, care scrie despre și lucrează cu diferite comunități, are alte definiții:
Comunitate = un grup de oameni care fac ceva anume împreună, ce pot fi uniți de un obiectiv comun dar care au niveluri diferite de implicare.
Audiență = oameni care urmăresc îndeaproape o persoană (artist, creator de conținut, jurnalist) sau o publicație.
Rețea = doi sau mai mulți oameni care sunt interconectați printr-un singur subiect de interes sau punct comun.
Fandom = un grup de oameni super pasionați de ceva anume, dar care nu formează o masă compactă bine organizată.
Evan Hynes, unul dintre fondatorii startupului Climatebase vede lucrurile ca fiind chiar mai simple de atât:
Comunitate = grup de oameni care comunică liber între ei și care sunt aduși laolaltă de un interes sau obiectiv comun.
Audiență = grup ai cărui membri interacționează cu diferite materiale (conținut) dar care nu interacționează între ei.
Rețea = o comunitate de comunități.
Dacă vorbim despre o comunitate acolo unde există doar o audiență, „comunitatea” noastră se va dezintegra în timp, fără să ne dăm seama de ce
Toate aceste definiții sunt importante pentru că termenii pe care îi folosim ne ghidează gândirea. De exemplu, dacă lansăm un cont nou de Instagram și ne propunem să creăm o comunitate, fără să stabilim ce este o comunitate, este foarte posibil să nu ne îndeplinim niciodată obiectivul. Pentru că acolo unde membrii comunității nu intereacționează între ei și nu există un țel comun, nu vorbim de o comunitate, ci de o simplă audiență. Oamenii care compun o audiență nu discută între ei, nu fac lucruri împreună, ci doar consumă conținut, conținut de care se pot plictisi la un moment dat. Astfel putem ajunge în situația în care îi promitem unui client o comunitate pe Instagram și să-i construim doar un grup care nu va mai crește din momentul în care bugetul pentru reclame va dispărea.
În schimb, dacă ne propunem să creăm o comunitate și ne este clar care este definiția ei, ne vom gândi ce platformă ar servi cel mai bine comunicarea între membrii acesteia. Ne-am putea gândi la tactici prin care să încurajăm și sprijinim interacțiunea dintre membrii, munca împreună a acestora.
Dacă ai o altă definiție pentru comunitate, una care îți place mai mult decât cele de mai sus, dă-ne un semn. Ne-ar plăcea să o auzim.