Dacă ești printre cei care au tot auzit de TikTok și și-au instalat aplicația, este foarte posibil să fii și printre cei care au deschis-o, au văzut câteva clipuri, au închis-o, au dezinstalat-o și s-au gândit să-și arunce telefonul într-un foc de tabără. N-ai de ce să te simți prost – e de înțeles, dar să știi că există un motiv foarte bun pentru care oamenii pe care îi credeai întregi la minte îți spun că ajung să se uite și ore întregi pe TikTok. Marea diferență între experiența cuiva care găsește lucruri faine pe TikTok și a cuiva care se crucește de ceea ce vede în aplicație e timpul. Mai exact, e vorba de timpul petrecut în aplicație și investit în crearea unui cont, setarea unor preferințe și interacțiunea cu primele clipuri video care îi sunt servite. Hai că explicăm mai jos care e faza, dă scroll nițel!
Algoritmul TikTok
Platforma folosește un algoritm bazat pe machine learning pentru a decide ce clipuri să le arate oamenilor. Când nu ai un cont creat și deci nu interacționezi cu ceea ce vezi, algoritmul nu știe nimic despre tine și pur și simplu îți arată conținut popular bazându-se pe singurele lucruri pe care le știe despre tine la acel moment – că accesezi aplicația din România și care e limba setată ca preferată în sistemul de operare al telefonului. E așa cum se întâmplă cu ceea ce vezi că e trending pe YouTube în România versus ceea ce îți recomandă YouTube când ești logat sau n-ai dat un clear cache de ceva vreme.
Algoritmul TikTok face recomandări de conținut pentru utilizatori în baza unor acțiuni pe care le interpretează ca fiind pro sau contra anumitor subiecte și formate de conținut. Prima ta rundă de like-uri, comentarii și share-uri va genera o primă etapă de recomandări, iar algoritmul începe să afle mai multe despre gusturile tale în materie de conținut. Pe măsură ce interacționezi și cu acestea și îi spui astfel algoritmului ce îți place și ce nu vrei să mai vezi niciodată, acesta învață și devine din ce în ce mai bun la a indentifica acele clipuri pe care să le găsești interesante și demne de a fi date mai departe.
Printre elementele pe care algoritmul le ia în calcul în realizarea profilului tău de consumator de conținut sunt lucruri ca:
- timpul petrecut uitându-te la un clip – dacă l-ai urmărit până la capăt sau dacă ai trecut imediat la următorul;
- dacă ai intrat pe profilul userului care a publicat clipul;
- dacă te-ai uitat la alte clipuri care foloseau același sunet;
- dacă ai folosit funcția de „not interested” (pe care o accesezi apăsând pe clip);
- dacă ai dat share unui clip;
- dacă ai explorat tab-ul de Discover;
- dacă ai căutat sau dat click pe un anumit hashtag;
- dacă te-ai uitat la clipuri care foloseau anumite efecte;
- dacă creezi și tu clipurile tale și despre ce sunt ele.
Dacă ai puțină răbdare, o să descoperi conținut din ce în ce mai valoros.
TikTok în România
Prezentă în prima ediție a emisiunii World of TikTok, Laura Savu – global community manager @ TikTok, a spus că în luna iunie a acestui an, erau 4 milioane de monthly active users și 2,4 milioane de daily active users din țara noastră. Pentru a-ți face o idee despre cât de important a devenit TikTok în România, ar trebui să știi că Instagram are 4,4 milioane de monthly active users. Rata de adopție a TikTok în România este uriașă, iar feed-ul personalizat (care arată diferit pentru fiecare utilizator în parte, în funcție de propriile gusturi și comportamente de consum) este cu siguranță printre atuurile platformei.
Reclamele pe TikTok și companiile din România
Laura Savu remarca în aceeași emisiune că se tot înscriu companii din România în baza de date a TikTok pentru a afla când va fi lansată și aici interfața prin care să poată rula reclame, așa cum pot face acest lucru pentru Facebook, ceea ce e foarte ciudat din punctul său de vedere pentru că brandurile ar putea să-și creeze conturi de acum, să publice conținut și să se bucure de o creștere organică, mai ales că rata de engagement pe TikTok este mult mai mare decât pe Instagram, de exemplu.
Marea problemă a brandurilor care ar vrea să intre pe TikTok pare să fie că nu știu exact cum, iar agențiile lor nu par să aibă nici ele prea multe răspunsuri. Nu e vorba de aspectele tehnice – aici nu-i nimic prea complicat, ci mai mult de stabilirea celui/celor care să reprezinte brandul sau de găsirea unei modalități prin care brandul să rămână totuși în control într-un mediu atât de dinamic.
Brandurile care s-au alăturat deja platformei fac o treabă bună și au atras în doar câteva luni mai mulți urmăritori decât au reușit să strângă în ani întregi, cu tot cu susținere media, pe Instagram. Înghețata Corso e pe TikTok de mai puțin de o lună și are deja 4.000 de urmăritori, 12.000 de like-uri și 1,2 milioane de vizualizări pentru clipurile înscrise în challenge-ul lansat de brand. Mirinda are 10.000 de followers și peste 70.000 de like-uri, iar postările create de fani în cadrul unui challenge au strâns 40 de milioane de vizualizări.
TikTok nu-i „doar pentru copii”
ByteDance Ltd. a cumpărat aplicația Musical.ly în noimebrie 2017, și-a inclus-o în TikTok în august 2018. Musical.ly avea sute de milioane de utilizatori, majoritatea copii – care foloseau formatul propus de aplicație – clipuri video scurte în care făceau lip-sync-uri. De aici provine o mare bază de utilizatori TikTok și asta explică și de ce vreme de câțiva ani cele mai folosite formate de conținut au fost lip-sync-urile și dansurile, dar TikTok nu vrea să fie doar pentru copii și nu vrea să fie doar despre acest tip de conținut. Strategia companiei care deține TikTok e să atragă utilizatori de toate vârstele și practic să crească vârsta media a utilizatorilor, ba mai mult, au o strategie și pentru creșterea diversității și calității conținutului publicat de utilizatori. De exemplu, chiar în această perioadă, din ce spune Laura Savu, TikTok derulează o campanie globală prin care popularizează conținut educațional din diferite zone – health, fitness, beauty, you name it.
În plus, nu poți pune semnul egal între cei care publică acum conținut și cei care consumă conținut. Cei mai în vârstă nu-s la fel de deschiși în a se filma și publica clipuri pe TikTok, dar foarte mulți oameni consumă ore și ore de conținut pe TikTok.
Brandurile n-au cum să rămână în afara fenomenului
TikTok le permită brandurilor să strângă o audiență repede și ieftin. Din ce în ce mai mulți oameni vor folosi TikTok și nu vor fi doar adolescenți. Să fii printre primele branduri care folosesc o nouă platformă și reușesc să-i deslușească rutele spre succes e mult mai ușor decât să fii printre cele care trebuie să alerge să-și prindă competitorii din urmă, mai ales când e vorba de o platformă cu o rată atât de mare de adoptare în România.
Fă-ți cont, setează-ți preferințele, interacționează și descoperă conținut valoros, creatori și surse de inspirație. S-ar putea să fie cel mai bun lucru pe care l-ai făcut pentru brandul pe care îl reprezinți în ultima vreme.
Și, nu, nu te lăsăm fără recomandări. Minunează-te de creativitatea creatorilor pe conturi ca:
- @trademeproject – Demi vrea să schimbe o agrafă de păr pe o casă în San Francisco
- @hammyandolivia – doi căței puși pe șotii
- @bodybyrares – Rareș are sfaturi bazate pe știință pentru fitness și nutriție
- @brandino.wang – tips and trick pentru fotografii incredibile
- @jrfromptc – tutoriale de Photoshop
Dă câteva like-uri și apoi TikTok îți va recomanda conținut din ce în ce mai bun.